Sistema d’Informació de Contractes d’Arrendament
Les persones arrendatàries han d’inscriure al seu Comú de residència el seu contracte d’arrendament d’habitatge per a residència habitual i permanent al sistema d’informació dels contractes d’arrendament creat per la Llei 15/2021, del 17 de juny, de creació de l’Institut Nacional de l’Habitatge, especialment als articles 27 i 28 i a la disposició transitòria segona.
Objectiu
La inscripció dels contractes ha de servir per recollir dades actuals, precises i completes i conèixer directament la situació del mercat d’habitatge de lloguer, tant pel que fa als preus vigents com a les característiques dels habitatges i a l’estructura del mercat, analitzar les problemes que s’hi plantegen i proposar solucions.
Situació
L’Institut, en col·laboració amb el Departament de Transformació Digital del Govern, va convocar el 17/03/2022 un concurs per desenvolupar l’eina informàtica per recollir les dades. Per agilitar la recollida de dades també va promoure la utilització d’un formulari que les persones arrendatàries havien d’omplir i portar al Comú de residència en el moment d’inscriure-s’hi o de canviar de domicili.
A finals de 2022 l’empresa adjudicatària del concurs havia implementat l’eina informàtica i proposat una ronda de proves als Comuns. A finals de 2023 l’eina estava en procés d’instal·lació en servidors del Govern i de proves per part dels Comuns. El sistema es va posar en funcionament a principis de 2024 amb una recollida de dades inicial reduïda en relació amb la proposta de l’Institut (situació, preu i superfície). A la vista que aquestes dades eren insuficients per entendre els determinants del preu, i després de mantenir converses amb els Comuns, es va decidir ampliar les dades recollides i afegir any de construcció, espais addicionals inclosos (aparcament, traster, etc.) i serveis inclosos (calefacció, etc.).
Encomanes
El 16/11/2023 el Consell General va acordar en la sessió monogràfica sobre habitatge fer, entre altres, les següents encomanes al Govern relacionades amb la necessitat de disposar de dades i els usos que s’hi poden donar:
- 348/2023 – Demanar al Govern intensificar la feina amb els comuns per obtenir dades relatives a l’habitatge per tenir dades fiables amb vista a trobar mesures eficients per facilitar el desbloqueig dels 1.800 pisos buits.
- 340/2023 – Encomanar al Govern elaborar un índex de preus de referència, que operi com a mecanisme, entre altres, entorn al qual articular la política d’habitatge al nostre país.
- 351/2023 – Encomanar al Govern estudiar la posada en marxa d’un índex de preus de lloguer que estableixi uns preus de referència en funció de la tipologia de l’habitatge (metres quadrats, nombre d’habitacions, etc.) incorporant el criteri de l’estat de l’habitatge (nou, reformat o antic), de l’any d’adquisició del bé, de la zona geogràfica que puguin servir, entre d’altres objectius, per estudiar la instauració d’incentius fiscals.
Les encomanes estan publicades al Butlletí del Consell General número 68/2023 del 20/11/2023 en l’apartat 6. Altres comunicacions, 6.1. Acords, resolucions i comunicacions dels òrgans de la Cambra.